Horeca zorgt voor heropleving ‘verloren maandag’

beeld_worstenbrood-pcDe horeca zorgt voor een heropleving van het aloude gebruik ‘verloren maandag’. Maandag 11 januari – de eerste maandag na Driekoningen – krijgen de klanten van tien horecazaken in het stadscentrum gratis een worstenbroodje aangeboden. Het initiatief moet bijdragen tot instandhouding van de authentieke horecacultuur als sociaal gebeuren. ’s Avonds zorgt een rondtrekkende muziekgroep voor nog meer sfeer. Tijdens het horecaoverleg kwam aan bod dat een aantal typische cafétradities in onbruik raakten, zoals Verloren Maandag. Op de eerste maandag na Driekoningen trakteerden cafébazen hun klanten op worstenbrood. De traditie, die al teruggaat tot de Middeleeuwen, werd nog door een beperkt aantal horecazaken in eer gehouden. Het huidige initiatief moet Verloren Maandag ook het jongere publiek aanspreken, vandaar ook het avondlijke extraatje met de vijfkoppige Karvellyband die vanaf 18.30 uur van de ene deelnemende horecazaak naar de andere trekt. “Ideaal voor wie na het werk met collega’s of vrienden wil afspreken en zo een stuk Vlaams cultureel erfgoed in stand houdt”, zegt horecacoach Koen Dewanckel. “En wij willen duidelijk maken dat cafébazen niet alleen aan inkomsten denken, maar hun klanten ook iets gratis aanbieden”, voegt Bram Lanoye eraan toe. Tien horecazaken nemen deel: op de Grote Markt zijn dat Ootre Sjoose, ’t Goe Gevoel, Bubbles & Wine, Europa, De Graanmaat, Den Antus en Plaza Central en op de Houtbriel Bizzy Beloy, op het Apostelplein ’t Elfde Genot en op het Heymanplein Koek & Ei. Ze zijn te herkennen aan de affiche ‘Hier worstenbrood op 11 januari’. Iedere uitbater heeft z’n eigen aanpak. De ene biedt een worstenbroodje aan bij een consummatie, een andere gaat bijvoorbeeld op geregelde tijdstippen met een schaal broodjes rond. Verloren Maandag is een nieuw gezamenlijk initiatief van de horeca in het stadscentrum, na onder meer de marktactie, het Sint en Piet-bier. In de toekomst denkt de horeca ook aan acties bij andere ‘traditionele gelegenheden’, zoals bijvoorbeeld de jaarmarkt.

Enkele van de deelnemende horecadeelnemers met horecacoach Koen Dewanckel en het bordje worstenbrood.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: