Nieuw Heymanplein: minder asfalt, meer groen

beeld_toekomst-heymanpleinHet Heymanplein zal er in het volgende decennium knap anders uitzien: niet langer een ‘parkeer-plein’, maar een groene ruimte. Bib en warenhuis wisselen ook van plaats. Bovengronds blijft ruimte voor kortparkeren. Langparkeren moet elders, of ondergronds. De gemeenteraad bespreekt volgende week het voorkeurscenario. In juni worden de plannen getoond in een infotentoonstelling in de bib. Vandaag konden buurtbewoners er al mee kennis maken. “Het Heymanplein is nu niet meer dan een parkeerplein. Er zijn een aantal opportuniteiten om een nieuwe bib, nieuwe supermarkt, bijkomende bewoning én meer groen te voorzien”, zegt schepen Christel Geerts. “Het opstalrecht op stadsgrond voor het warenhuis loopt af in 2019. Het huidige bibliotheekgebouw is in slechte staat en renoveren is geen optie. Met een nieuwbouw kunnen we de noodzakelijke extra ruimte bieden. En dan is er de bekommernis om stenen door groen te vervangen.” Een en ander is nog niet voor morgen. “Als de werken in 2020 kunnen starten, zou dat een heel dikke zaak zijn”, zegt schepen Geerts. De herinrichting van het Heymanplein zal alleszins in een aantal fasen verlopen. Op de plaats van het warenhuis moet de nieuwe bib verrijzen. De nieuwe bib moet een architecturale meerwaarde aan het plein bieden. De huidige bib verdwijnt en maakt plaats voor een complex, met op het gelijkvloers een warenhuis van zo’n 1500 vierkante meter en 54 appartementen in vier bouwlagen. Het sluit aan tot de oprit naar de ING-parking. Ondergronds voorziet de studie parkeergelegenheid voor de bewoners en klanten van het warenhuis. Langs de kant van de gaanderij met winkelpanden blijft een verharde ruimte met vijftig plaatsen voor kortparkeren, evenals een twintigtal parkeerplaatsen aan de kant van de Mgr. Stillemanstraat en achter het Castrohof. Die zijn bedoeld voor bezoekers van de bib en klanten van de handelszaken. Het centrale deel van het plein wordt groen. Doorgaand verkeer zal niet meer kunnen. Dat past in het toekomstige mobiliteitsplan.

Op de foto schepen Christel Geerts geeft toelichting bij het voorkeurscenario van de conceptstudie, waarvoor de stad subsidies kreeg van de Vlaamse regering.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: