Met Mercatormuseum aan boord bij easyJet

beeld_mercatormuseum-bohe-bisHet Mercator-museum in Sint-Niklaas is niet alleen uniek als cartografisch museum in ons land, maar is ook het enige in hogere sferen. De boarding pass van de lowcost-luchtvaartmaatschappij easyJet verwijst nu naar Mercator. Het museum is bovendien een van de 99 redenen om ons land te bezoeken. Buitenlandse bezoekers krijgen sinds deze week ook in het Engels en Frans ondertiteld de infofilm te zien. Drie redenen om er een mooie zomer van te maken. “En in het najaar komt er bovendien een tijdelijke tentoonstelling met 16de– en 17de-eeuwse atlascartografie met 125 kaarten waarvan er veel nog nooit publiek tentoongesteld zijn”, blikt museumconservator Ward Bohé vooruit. De vaste collectie van het Mercatormuseum, als onderdeel van het SteM, toont de bezoeker de cartografische collectie in het bezit van de Koninklijke Oudheidkundige Kring van het Land van Waas. Pronkstukken zijn de twee globes (aarde en hemel) van Mercator, grondlegger van zijn ‘projectie’ die nog steeds de standaard is van onze hedendaagse wereldkaarten. Ons land liet een reclamebureau een website maken rond ’99 redenen waarom België eigenzinnig fenomenaal is’. Reden 56 is het Mercatormuseum, om buitenlandse bezoekers naar ons land te lokken. “Het resultaat van jaren inzet van de museumploeg en de vrijwilligers van de KOKW”, onderstreept cultuurschepen Annemie Charlier. Zonder chauvinistisch te zijn: mocht Sint-Niklaas niet één van de 99 redenen zijn, dan was er iets mis met de keuze van het bureau. Maar dit is niet de enige reden voor het SteM en Mercatormuseum om even hoera te kraaien. “Vorige week kregen we een mail van hetzelfde reclamebureau met de vraag of ze voor easyJet op de boarding pass voor passagiers vanuit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Nederland een afbeelding mochten plaatsen uit een Mercatoratlas die zich tin het museum bevindt. We reageerden uiteraard onmiddellijk positief”, zegt Ward Bohé. En de bijhorende slogan is prachtig (vertaald): ‘Alleen enkele mensen zoals jij weten waar België is. Grappig, want een Belg is de uitvinder van de wereldkaart’. Het Mercatormuseum is bovendien sinds vorige week ook klaar om buitenlandse niet-Nederlandstalige bezoekers te informeren. Een informatieve film – ingesproken door Vic De Wachter – is  nu ook ondertiteld in het Frans en Engels én Nederlands. Dit laatste ten behoeve van slechthorenden. Ward Bohé: “Het Mercatormuseum is enigszins specialistisch, en krijgt dus ook bezoekers van ver over onze landsgrens. We lazen in het bezoekersboek geregeld de opmerking over de eentaligheid. De jongste jaren is er enorm geïnvesteerd in de inrichting (eigentijds, digitaal, ..). Dit jaar is zowat 10.000 euro geïnvesteerd in die meertalige ondertiteling.” Het Mercatormuseum klimt naar zo’n zevenduizend bezoekers per jaar. De belangstelling van scholen neemt toe, onder meer via een zoektocht op tablets. Passagiers van easyJet uit onze buurlanden krijgen nu alvast òòk een hint.

beeld_mercatormuseum-aardglobeOp de foto bovenaan conservator Ward Bohé bij de vitrine met de betrokken Mercatoratlas (inzet de afbeelding die op de boarding pass van easyJet staat). Op de foto hierbij staat hij met schepen Charlier en KOKW- en toeristisch gids Sandra Vancauwenberghe bij de aardglobe van Mercator, die samen met de hemelglobe één van de zestien bekende ‘paren’ is in de wereld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: